Search
Close this search box.

سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری صنعتی و تجاری

سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری ارائه شده توسط Cambridge Air Solutions، راهکارهای خنک‌کنندگی پیشتاز در صنعت را برای امکانات تجاری و صنعتی فراهم می‌آورند. ارتقاء کیفیت هوای داخل ساختمان، انگیزه‌ی اصلی پشت پرده‌ی سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری ما است که همزمان با کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی این مهم را انجام می‌دهد. واحدهای خنک‌کننده تبخیری غیرمستقیم سری ESC ارائه شده توسط Cambridge Air Solutions، برای تاسیسات صنعتی یا تجاری که به دنبال هوایی با کیفیت بالاتر بدون افزایش هزینه‌های عملیاتی هستند، بهترین گزینه است. به طور مشابه، واحدهای خنک‌کننده تبخیری مستقیم سری E ما برای تاسیساتی در اقلیم‌های گرم، خشک و بیابانی که نیازمند هوای تازه و خنک شرطی هستند، ایده‌آل می‌باشند.

چیست خنک‌کنندگی تبخیری؟

خنک‌کننده‌های تبخیری با تبدیل هوای گرم و خشک از طریق یک سری فرایندهای تبخیری، هوای خنک و معتدل فراهم می‌کنند. این فرایند با کشیدن هوای گرم از طریق سری از پدهای مرطوب عمل می‌کند تا گرمای طبیعی هوا را استخراج کرده و هوای خنک‌تری را به فضای کاری شما تزریق کند.

در حالی که این مفهوم برای دهه‌ها در کاربردهای مسکونی مانند خنک‌کننده‌های “باتلاقی” در جنوب غربی استفاده شده است، پیشرفت‌های فناوری خنک‌کنندگی تبخیری را به یک جایگزین قابل اجرا برای سرمایش معمولی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی در سایر مناطق کشور تبدیل کرده است.

تولیدکنندگان شروع به ارائه سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری دو مرحله‌ای (“غیرمستقیم-مستقیم”) کرده‌اند که اثربخشی خنک‌کنندگی بیشتری را ارائه می‌دهند و محدوده جغرافیایی که خنک‌کنندگی تبخیری می‌تواند استفاده شود را گسترش می‌دهند.

انواع خنک‌کنندگی تبخیری

خنک‌کنندگی تبخیری مستقیم چیست؟

خنک‌کنندگی تبخیری مستقیم طراحی شده است تا با تبخیر آب هوا را خنک کند که این کار باعث افزایش میزان رطوبت هوا می‌شود. سیستم‌های خنک‌کنندگی استاندارد از رسانه‌های تبخیری از الیاف اسپن شکسته استفاده می‌کنند، که معمولاً ضخامتی بین 1 تا 2 اینچ دارند. این سیستم‌ها دارای اثربخشی 55 تا 70 درصد هستند. (اثربخشی معیاری برای سنجش نزدیکی دمای هوای خروجی از خنک‌کننده تبخیری به دمای تر بالب خارجی است.) اثربخشی به این صورت تعریف می‌شود:

 

 

 

TDB دمای بالب خشک خارجی است در حالی که TWB دمای بالب تر خارجی را نشان می‌دهد. SAT دمای هوای تأمینی است که از خنک‌کننده تبخیری خارج می‌شود.

ضخامت رسانه و سرعت هوا به اثربخشی سیستم کمک می‌کنند. سیستم‌های پیشرفته‌تر خنک‌کننده تبخیری از یک رسانه سخت با ضخامت 8 تا 12 اینچ استفاده می‌کنند و دارای اثربخشی 80٪ تا 90٪ هستند. سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری مستقیم برای آب و هوای گرم و خشک مناسب هستند، جایی که دمای طراحی بالب تر 68 درجه فارنهایت یا کمتر است. در سایر آب و هواها، سطوح رطوبت خارجی بیش از حد بالا هستند که اجازه خنک‌کنندگی کافی را نمی‌دهند.

خنک‌کنندگی تبخیری غیرمستقیم چیست؟

خنک‌کنندگی تبخیری غیرمستقیم از یک مبدل حرارتی هوا به هوا برای حذف گرما از جریان هوای اصلی بدون افزودن رطوبت استفاده می‌کند. هوای خارجی گرم و خشک از طریق سری از لوله‌های افقی که از بیرون مرطوب شده‌اند، عبور می‌کند. یک جریان هوای ثانویه بر روی بیرون کویل‌ها دمیده می‌شود و هوای گرم و مرطوب را به بیرون از فضا منتقل می‌کند. سپس هوای بیرونی هنگامی که از طریق لوله‌ها عبور می‌کند بدون اضافه کردن رطوبت خنک می‌شود. خنک‌کنندگی تبخیری غیرمستقیم معمولاً دارای اثربخشی 75٪ است.

در حالی که تعداد بیشتری عبور هوا باعث افزایش افت فشار و توان فن مورد نیاز می‌شود، اثربخشی بالا محدوده جغرافیایی را که در آن خنک‌کننده تبخیری غیرمستقیم می‌تواند به طور کامل تقاضای خنک‌کنندگی را برآورده کند، گسترش می‌دهد.

سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری دو مرحله‌ای چیست؟

خنک‌کنندگی غیرمستقیم اغلب با یک مرحله خنک‌کنندگی تبخیری مستقیم دوم ترکیب می‌شود تا هوای تأمین را بیشتر خنک کند و در عین حال مقداری رطوبت به هوای تأمین اضافه کند. سیستم‌های دو مرحله‌ای (که اغلب به عنوان سیستم‌های غیرمستقیم-مستقیم یا IDEC شناخته می‌شوند) می‌توانند بار کامل خنک‌کنندگی را برای بسیاری از ساختمان‌های صنعتی و تجاری در اقلیم‌های خشک تا نیمه‌خشک برآورده کنند.

سیستم‌های IDEC هوای تأمین را با رطوبت نسبی پایین‌تر نسبت به واحدهای خنک‌کننده تبخیری مستقیم خنک‌تر فراهم می‌کنند. ابتدا، مرحله غیرمستقیم هوای تأمین را بدون افزایش رطوبت خنک می‌کند. از آنجایی که هوا خنک شده است، توانایی نگهداری رطوبت آن کاهش می‌یابد. سپس، هوای تأمین از طریق یک مرحله خنک‌کنندگی مستقیم عبور داده می‌شود که هوا را بیشتر خنک می‌کند و رطوبت اضافی را به آن اضافه می‌کند. سیستم‌های IDEC معمولاً اثربخشی 100٪ تا 115٪ دارند، هوا را تا دمایی کمی پایین‌تر از دمای بالب تر هوای خارجی خنک می‌کنند.

برای سیستم‌های تجاری، سیستم‌های غیرمستقیم-مستقیم می‌توانند با یک مرحله خنک‌کنندگی DX معمولی ترکیب شوند تا در شرایط هوای خارجی گرم و مرطوب (زمانی که دمای بالب خشک هوای خارجی بیش از 70°F است) تقاضای خنک‌کنندگی را برآورده کنند. از آنجایی که این سیستم‌ها از 100٪ هوای خارجی برای خنک‌کنندگی استفاده می‌کنند، آن‌ها همچنین می‌توانند با بازیابی گرما ترکیب شوند تا بخشی از انرژی که در جریان هوای اگزوز از دست می‌رود را ضبط کنند و بار خنک‌کنندگی تهویه را کاهش دهند.

سیستم‌های IDEC مورد استفاده در اقلیم‌های خشک (با دمای طراحی بالب تر 66°F یا پایین‌تر) می‌توانند مصرف برقی به پایین‌تر از 0.22 kW/ton داشته باشند، که بسیار پایین‌تر از خنک‌کنندگی مبتنی بر کمپرسور است که ممکن است مصرف برقی در حدود 1 kW/ton داشته باشد. با این حال، در اقلیم‌های مرطوب‌تر، سیستم‌های غیرمستقیم-مستقیم کاهش قدرت و صرفه‌جویی در انرژی کمتری نسبت به سایر راه‌حل‌های خنک‌کننده دارند.

کنترل‌ خنک‌کننده های تبخیری

واحدهای خنک‌کننده تبخیری صنعتی و تجاری اخیراً ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند کنترل حجم هوای متغیر را به بازار معرفی کرده‌اند. علاوه بر این، کاهش سرعت هوا باعث افزایش چشمگیر اثربخشی انتقال حرارت شده و در نتیجه توان فن سیستم را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

یک ویژگی پیشرفته که به طور معمول در خنک‌کننده‌های تبخیری موجود نیست، استفاده از حسگرها برای نظارت بر عملکرد سیستم است. اندازه‌گیری‌های دما و رطوبت امکان تخمین اثربخشی سیستم را فراهم می‌کند. فشارسنج‌های استاتیک هم می‌توانند برای سنجش افت فشار در سراسر رسانه استفاده شوند و همچنین برای تعیین زمانی که نگهداری رسانه مورد نیاز است، کاربرد دارند.

به دلیل دماهای هوای بالاتر نسبت به سیستم‌های سرمایشی سنتی، هوای بیشتری برای فراهم آوردن خنک‌کنندگی لازم نیاز است. چون معمولاً 100٪ هوای خارجی استفاده می‌شود، واحدهای تبخیری با بارهای اگزوز مکانیکی موجود یک ساختمان مطابقت خواهند داشت.

مزایای خنک‌کننده تبخیری

سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری صنعتی و تجاری چندین مزیت دارند. این سیستم‌ها فقط بخشی از انرژی سیستم‌های خنک‌کننده مبتنی بر کمپرسور را مصرف می‌کنند. سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری بسیار کارآمد می‌توانند استفاده از انرژی را تا 70% کاهش دهند (صرفه‌جویی واقعی با نوع سیستم تبخیری و اقلیم متغیر است). برای اقلیم‌های خشک که خنک‌کنندگی تبخیری می‌تواند کل بار را برآورده کند، واحدها به طور چشمگیری تقاضای اوج را کاهش می‌دهند.

وقتی خنک‌کنندگی تبخیری با خنک‌کنندگی DX مکمل استفاده می‌شود، می‌تواند خنک‌کنندگی DX مورد نیاز را کاهش دهد. علاوه بر این، از آنجایی که آنها برای خنک‌کنندگی از 100٪ هوای خارجی استفاده می‌کنند، سیستم خنک‌کننده تبخیری مناسب می‌تواند کیفیت هوای داخلی را بهبود بخشیده و همزمان هزینه‌های عملیاتی و مصرف انرژی را کاهش دهد.

اشتراک گذاری مقاله :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا